Odink-in-Zuid-Afrika.reismee.nl

Kerkdienst op GGA

Door: Aart

Zondag 19 juli

Mijn broer (Gert) en ik werden (zo als gewoonlijk) wakker gemaakt door papa. Om negen uur was er hier op het terrein een soort kerk dienst. Een dienst waarin iedereen wat mocht zeggen als ze iets te vertellen had en er werd gezongen door de zulu's. Na die kerkdienst liepen we terug naar ons huisje toen bleek dat de deur kapot was het dagslot werkte niet meer en we konden niet naar binnen toen werd er iemand bij gehaald die maakte de deur voor ons los zodat we naar binnen konden. Nadat we hebben gegeten gingen we wachten voor de match tussen Ajax en Feyenoord. Het was een leuke westrijd Feyenoord heeft de eerste westrijd met 5-3 gewonnen mijn broer Gert heeft ook nog gescoord en Marcus een teamgenoot van Gert. Toen was het stroom er weer af tot ong. 4 uur. Gert en ik hebben 's avonds met Marcus gepraat en verder hebben we niet veel gedaan.

1e trip. De Drakensberg en Le Sotho

Door : Gert sr. en Henriette.

16, 17 & 18 juli.

Vandaag is het dan zover. Onze eerst trip.

We gaan naar de Drakensberg en Le Sotho. Plan is om 10.30 uur te vertrekken, maar ja...... dat werd wat later, 11.45 uur. Voor degene die hier geweest zijn is dit heel normaal. We gaan met 16 mensen naar de Drakensberg. 1 vrijwilliger uit Tsjechie (Jacob), 1 vrijwilliger met zijn 2 kinderen uit Pretoria, 5 zulu kinderen van GGA, een vrijwilligster uit Engeland, wij vijfen, en Heather.

Voordat wij vertrekken doet Heather een gebed, voor een veilige reis. Onderweg zijn we nog een keer gestopt om wat bananen en sinasappelen te kopen.

Na een rit van ongeveer 2,5 uur komen we bij een hotel aan, waar wij vijfen worden gedropt om te gaan paardrijden.

Wout gaat hierover een verhaal maken.

Na het paardrijden hebben wij Heather gebeld, dat zij ons kon ophalen. We komen eraan, zij het dat wij een klein probleempje hebben, maar we komen zo. Probleempje achteraf was dat de bus het niet meer deed, maar na enig onderzoek bleek de acu pool los te ztten. Daarna zijn wij naar ons onderkomen voor de komende dagen gegaan, een backpackers lodge.

De jongens slapen allemaal op 1 grote zaal (10 personen). De meiden hebben een aparte kamer, Heather ook, en Henriette en ik hebben een honeymoon kamer, (3x4).

‘s avonds regende en waaide het. Jacob gaat ons eten klaarmaken wat meegenomen is vanaf GGA. De kip werd in een schaal gedaan, en in het kampvuur gezet. Na enige tijd een heerlijke maaltijd gehad van rijst, kip en 1 aardappel, ongeschild. De kinderen vermaakten zich met het kaarspel UNO, bij ons heet dat pesten.

Na het eten nog een kop koffie gedronken, en vroeg naar bed, morgen gaat we met z’n allen een tocht in de bergen maken. Gert jr. gaat met met de andere jongens mee een lange tocht maken, de meiden gaan met ons mee om een kortere tocht te maken.

Vrijdag 17 juli,

We hebben heerlijk geslapen, wel vroeg wakker, de wc en douche zijn iets verderop. De jongens hebben wat minder geslapen, omdat er 2 behoorlijk aan het zagen zijn geweest. Na een goed en stevig ontbijt van Jacob, geroosterde broodjes met ei en worst zijn we op pad gegaan de bergen in.

Best wel en pittige tocht naar boven toe, wel een heel mooi uitzicht. Veel mooie foto’s kunnen maken. Zo rond 13.00 uur waren we terug. Heerlijke broodjes gehad. ‘s middags lekker uitgerust en gewacht op de jongens. Aan het eind van de middag kwamen die binnen, waren verkeerd gelopen, en zijn met een auto terugebracht, (achter in het bakkie). Anders hadden ze nog 4 uur terug moeten lopen.

Voor het eten de kinderen nog getrakteerd op chips en cola, waarna er weer een heerlijke maaltijd klaarstond. Na het eten een kampvuur gemaakt, en met andere mensen, waaronder ook 2 studenten uit Nederland, rond het kampvuur gezeten.

Marcus, een van de zulu’s, heeft ons vermaakt met mijn telefoon met de muziek en video’s die erop stonden.

Niet al te laat naar bed gegaan, omdat we morgen naar Le Sotho gaan.

Zaterdag 18 juli.

Na een goed ontbijt en goede nachtrust worden we opgehaald door Tsebo, onze gids vandaag. Hij is de trotse eigenaar van een landrover. Een landrover met gebruiksaanwijzing, wat om deze auto in de lage giering te zetten, heb je een stuk bewerkt hout nodig, anders werkt het niet. Ook is het dashboard met plaatjes en schroefjes aanelkaar gezet. De brandstof meter werkt niet, en je ruikt de hele dag wat olie. Maar..... er gaat niets boven een landrover volgens hem.

Met nog 2 Afrikanen zijn wij vertrokken naar Le Sotho. Onderweg veel gezien, Op een gegeven moment zijn we gestopt, omdat Tsebo Elanden in de verte zag. Hij gaf niet aan waar ze zaten, we moesten ze zelf opzoeken, dit was de zgn. ogen test. Wemoesten heel goed kijken om te zien waar ze zaten. Uiteindelijk hebben wij ze allemaal gezien.

Aangekomen bij de grens kregen wij een stempel in ons paspoort, en gingen we het niemandsland in. Na ongeveer 8 km. Kwamen we aan in Le Sotho. Wederom een aantal stempels in ons paspoort. Onderweg hebben wij, zoals ons beloofd was, een gratis massage gehad, (De weg was zo hobbelig dat het leek op een stevige massage).

In Le Sotho zijn we naar de Black Mountain geweest, de weg is goed, nieuw asfalt, na een aantal km. werd de weg slechter, er wordt hard gewerkt om een nieuwe weg te maken.(dit gebeurd door de Chinezen) Aangekomen bij de black Mountain hebben we de lunch genuttigd die we hebben meegekregen. De schaapherders die daar zijn, hebben op ons verzoek muziek gemaakt, en daarna hebben wij ze wat te eten gegeven. Onze gids vertelde ons, om ze niet zomaar wat te geven, ze moeten er iets voor doen, Dat is een gewoonte. Hij vertelde ons ook dat van iedere trip die gedaan wordt, geld opzij wordt gezet voor deze mensen, om ze dekens te geven etc. De schaapherders hebben alleen ondergoed aan, met daaromheen dekens. Kleren dragen ze niet.

Na de Black Mountains vertrekken wij weer richting de grens om onderweg een huisje te bezoeken, waar ons wordt verteld hoe de mensen in Le Sotho leven. Hoe het brood wordt gebakken, en hoe het bier wordt gemaakt. Van beide producten proeven we wat. Het brood is nog warm en lekker, het bier is niet verkeerd, het lijkt echter niet op bier.

Tsebo verteld ons, dat als er een touw hangt bij de ingang van een huisje met een steen eraan, dan is er een baby geboren, en mag de man de eerste 3 maanden niet binnen komen, Dit heeft te maken met de teerbaarheid van het kindje.

Hier brengen wij een bezoek aan de hoogste pub (cafe) in Africa. Een echte trekpleister van vele toeristen. Hier drinken wij wat, waarna wij weer terugaan naar de grens. Onderweg zien we nog hoe een schaapherder woont en leeft in de zomer. Een heel laag rondavel met het dak van gras. Binnenkomen is al een uitdaging (kleine ingang). Eenmaal binnen is het knus. Er staat een bed gemaakt van steen en zand en gras, waarover een dierenvel wordt gelegd, waar ze met drie man op slapen. Voor onze norm.... was het bed nog te klein voor 1 man.

De ingang van alle huisjes in Le Sotho zijn gericht naar het Oosten, daar komt de zon op, zodat ze zo lang mogelijk licht hebben.

Na weer een afrikaanse massage van 2 uur komen we aan bij ons verblijf, waar we snel nog wat eten, en de terugreis begint. Op de terugreis nemen we nog 2 Amerikanen en een Engelse mee, die op rondreis zijn. Eenmaal aangekomen op GGA worden we door Heather uitgenodigd om bij haar te eten. Daarna moe en voldaan van de reis naar bed gegaan.

15-7 dagje GGA

Door: Gert jr.

Woensdag 15-07-2015

Vandaag hadden we een rustig dagje, het was schitterend weer en de zon scheen.

Allemaal uitgeslapen en wel zaten we aan het ontbijt, rustig de dag beginnen, want om 1 uur hadden Wout en ik een voetbaltraning, het was erg warm en ik was niet echt vooruit te branden omdat het voor mij te warm was.. in tegenstelling tot de Zulu’s, die waren sportief als ik weet niet wat en dat voor een training! Van ongeveer 1 tot half 3 kwart voor 3 hebben we getraind, ik was stiekem wel blij dat het afgelopen was want ik had het zooo warm. Eenmaal weer omgekleed hebben we rustig uitgerust en tot onze schrik viel ineens de stroom uit... tja dat is typisch iets voor afrika.. maar goed er is altijd een oplossing voor dat probleem.. juist een hele mooie witte kaars! Na ongeveer 2 uur zonder stroom te hebben gezeten hadden we weer stroom en konden we het eten wat voor ons gekookt was opwarmen, we hebben heerlijk genoten shepperd-pie ( dat is aardappels met gehakt, daar boven op gesmolten kaas en als laatste plakjes tomaat). Daarna hebben we alles opgeruimd en afgewast en hebben we nog genoten van het mooie weer, het was niet heel warm meer zoals we in Nederland kennen, maar toch konden we rond lopen in een t-shirt. Na samen met z’n alles wat te hebben gedronken zijn we naar ons bed gegaan, want de dag erna moesten we fit zijn want we gingen op tour naar de Drakensberg.

paard rijden

Door: Wout

Datum 16-07-15

We gingen Donderdag paardrijden. We werden door Gogo Heather afgezet bij een hotel. Daar werden we naar de paarden gebracht. We kregen een cap op . Toen kregen we een paard aangewezen.

We gingen stapvoets op pad, eerst door het bos, later de heuvels in. De man die de paarden verzorgt ging ook mee als gids.

Mijn Moeders paard die at maar gras en mijn Moeder wist maar 1 ding te zeggen ( Gert wat moet ik doen?) ik zij per ongelijk tegen die meneer (het peerd van mijn mem die wil niii) . we gingen ook door water en dat was wel leuk. Mijn broer Gert die vond het helemaal niks en mijn moeder eerst ook niet.

We gingen achter elkaar aan de berg op, onderweg ging ik vaak stoppen, om wat harder te gaan dan de anderen. Aan het eind wou mijn moeders paard en mijn Vaders paard en mijn broer Gert zijn paard niii lopen wat ze zaten wat gras te eten. Ik hielp mijn Vader om zijn paard in de weiland te zetten, en Aart mijn Moeders paard en ik Gert jr. zijn paard en zet ze in het weiland. Ik vond het best wel leuk omdat ik voor het eerst paard ging rijden. Ik heb heeeeeeeeel erg genoten.

Van Capetown to Durban en de eerste dag op GGA

Maandag 13 juli Door Gert sr. Vanmorgen al vroeg opstaan, omdat we vandaag vertrekken naar Durban. Om 10 uur zijn we al klaar, en zijn de koffers al bij de fam. Bijzet gebracht. Om nog een stukje Kaapstad te proeven, zijn we naar het strand geweest. Mooi uitzicht, met de tafelberg op de achtergrond. Strakke blauwe lucht, behalve boven de tafelberg, die was in nevel verhuld. ‘s middags bij de famillie Bijzet koffie gedronken, en rond 16.00 uur zijn we vertrokken naar de luchthaven. Bij de luchthaven aangekomen, stond ons als iemand op te wachten, om ons te helpen bij het inleveren van de auto. Eerst moest de auto nog afgetankt worden, hij wist wel de weg. Op de terugweg naar de parkeerplaats vroeg hij ZAR 50,- voor zijn diensten, dat vonden wij brutaal, en hebben hem ZAR 20,- gegeven. De auto konden wij neerzetten, en daarna richting vertrekhal gelopen. Bij Mango de koffers ingeleverd, en ingecheckt. Na een tijd gewacht te hebben, zijn wij aan boord gegaan van het vliegtuig, en 2 uur later geland in Durban. In Durban aangekomen zijn wij opgehaald door GGA, en daar aangekomen stond er nog een maaltijd klaar voor ons, wat goed heeft gesmaakt. Dinsdag 14 juli. Na een goede nachtrust en ontbijt het terrein van GGA verkend met Wou. Al snel kwamen we de eerste Zulu’s tegen. Baba Batha, Slee van de keuken, Sbo Jilla, allemaal bekenden die het leuk vonden om ons weer te zien. In de loop van de ochtend heeft Henriette naar huis gebeld, omdat haar vader jarig was. Pa en Ma Mulder waren heel erg verrast dat wij belden, gauw ff wat heen en weer gekletst. Daarna zijn we naar de Spar geweest. In tegenstelling met Kaapstad, waar de spar 5 minuten lopen was, zijn we hier met de auto naar de Spar geweest. Zo’n 10 minuten rijden. De nodige boodschappen gedaan, de auto afgetankt, omdat we ‘s middags naar Nonto zouden gaan. Nonto is een van de Zulu’s die wij in 2011 en 2013 thuis hebben gehad tijdens de Young Zulu Warriors tour. Zij was blij verrast dat wij kwamen, en was behoorlijk beduusd. Het weerzien was heel mooi. De tas met kleren die we hadden meegenomen wordt daar goed besteed. De kinderen van Nonto hebben een kadootje gehad, de jongens een bal en de meisjes een kleurboek met kleurpotloden. De oudste dochter (6 a 7 jaar) was er heel erg mee in haar sas. Wou daarna niet meer spelen, alleen maar kleuren. ‘s avonds werden we uitgenodigd door Heather om daar te gaan eten. We hebben heerlijk gegeten,. Tijdens het eten kwam Heather met het idee om een dagelijkse voetbalwedstrijd te gaan houden, Gert jr. en een van de Zulu’s zijn de aanvoerders van de 2 teams. De ene team heet Ajax, en de andere team, hoe kan het ook anders, Feyeoord. Heather zorgt aan het eind van de vakantie als alle punten zijn geteld voor een troffee. Ik heb de boel al een beetje opgejut, dat de troffee meegaat naar Nederland. De Zulu’s moesten daarom lachten, en dat zouden ze nog wel zien. Meer over het voetbal gaat Gert jr. en Wout jullie vertellen. Zo rond 21.00 uur zijn we naar ons huisje gegaan.

Maandag 13 juli 2015

Door Gert sr.

vandaag is een reisdag. Om 10 uur moeten wij het huisje uit zijn, omdat er een nieuwe boeking is voor het huisje, en dit ook nog schoongemaakt moet worden.. We vliegen pas vanavond om 19.00 uur. De koffers mogen wij bij de ds. en mevr. neerzetten. Hij brengt ons ook naar het vliegveld. Wat een service toch???

Ons volgende verhaal komt vanaf God's Golden Acre (GGA)in Cato Ridge.

We vliegen vandaag met Mango naar Durban waar we worden opgehaald door GGA.

De laatste dagen Kaapstad

Door: wout

Datum: 12-07-15

Zaterdag

We hebben lekker uitgeslapen mama heeft lekker de was gedaan. Omdat we maandag weer gaan vliegen met een binnenlandse vlucht naar Durban.

S’middags zijn we naar de waterfront geweest en naart de haven.

We zijn nog naar een winkeltje geweest daar hebben we een ramelaar gekocht en een sleutelhanger voor mij. Daanrna zijn we naar een grote winkelcentrum gegaan daar hebben we rond gekeken. Toen hebben we lekker bij de spur gegeten ik heb een T-bone stea gehad papa en aart ook mama heeft een ook een stuk vlees en gert heeft spareribs gehad, lekker.

Zondag

Ik heb papa en mama een lekker ontbijtje gegeven. Een geroosterde broodje met pasta en jam en een lekker glas sinasapelsap. Daarna hebben Gert en Aart ook een ontbijtje op bed gehad van mij. Toen zijn we naar de kerk gegaan. Wij zouden ‘s middags lekker patat eten uit de grill, maar de stroom ging er telkens af toen mama de grill aan deed. Daarom heeft mama de patatjes maar gebakken net als aardappelen, en dat was best wel lekker. s’middags zijn hebben we de koffer in gepakt.. S’avond zijn mijn vader en mijn moeder naar de kerk gegaan en wij moesten weer schoonmaken ( saaaaiiiii ) L

Centrum Kaapstad

Door: Aart

Vrijdag 10 juli

Vandaag gingen we naar Kaapstad zelf waar we naar de compangietuinen gingen we hebben daar veel eekhoorntjes gezien en ze waren totaal niet bang. Er stonden daar veel ouden bomen en sommige hadden best wel een hele dikke stam. Een aantal bomen waren zo oud, dat ze door ijzeren palen werden ondersteund. Darna gingen we door diverse straten naar Long street een straat met gezellige winkeltjes, onderweg kwamen we nog langs een marktplein, waar een moeder met een aantal kinderen (meisjes) aan het dansen en zingen was. Een van de meisjes speelde heel goed op een jambai, Na Longstreet te hebben bezocht zijn we naar het museum ‘bo kaap’ geweest een gezellige straatje met veel gekleurde huizen. We werden geholpen door een arme man met oversteken en die wou toen wat geld hebben we hebben hem 5 rand gegeven dat is ongeveer 38 cent maar hij was niet tevreden met wat hij kreeg en bleef maar door zeuren. Het beste wat je dan kunt doen is negeren, en dat hebben wj dan maar ook gedaan. Het museum liet zien hoe kaapstad is onstaan. Kaapstad is mede door Nederlanders ontstaan, dit is ook wel te zien aan de vele straatnamen die in het Nederlands zijn, Ook in het museum zagen we veel gebruiksartikelen die vroeger ook in Nederland werden gebruikt, We konden nog een film kijken in het museum, maar daar was geen tijd meer voor, omdat wij voor de auto tot een bepaalde tijd hadden betaald. Nog even over de markt gelopen waar veel kleren worden verkocht, maar ook groente en fruit. Voor ZAR 8, 10 bananengekocht, en voor ZAR 6 een net van 20 sinasappelen. (samen iets meer dan 1 euro).

Thuis aangekomen hebben we gegeten. ‘s avonds hebben wij bezoek gehad van ds. Bijzet met zijn vrouw (Oude buren van papa in Marienberg) even lekker kletsen en toen gingen we naar bed.

Helaas kunnen wij geen foto's plaatsen, aangezien wij beperkt internet hebben.